Elmina, touwbruggen en bbqe.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Xaviera Bicker - WaarBenJij.nu Elmina, touwbruggen en bbqe.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Xaviera Bicker - WaarBenJij.nu

Elmina, touwbruggen en bbqe..

Door: Xaviera Bicker

Blijf op de hoogte en volg Xaviera

08 December 2011 | Ghana, Accra

Zondag 04-12-2011
Hallo allemaal..
Vannacht waren we weer gaan stappen bij Rubstone.. Toen we naar huis gingen heb ik nog lekker buiten gezeten met Perci gepraat over alles en nog wat en gewacht tot de andere meiden ook terug waren.. Omdat die nog even met de jongen naar hun huis waren gegaan.. En het had niet echt zin om na bed te gaan want anders moest ik over 2 a 3 uur weer op en dan ben je alleen maar duffer.. Dus toen ben ik maar opgebleven.. Tot de taxi er was om te vertrekken.. We hadden voor dat we gingen stappen al onze spullen ingepakt zodat we dit niet meer hoefte te doen. Toen de taxi er was hebben we onze tassen gepakt en in de kofferbak gedaan.. En daarna zijn we vertrokken naar Ko-sa beach. Want daar bleven we dan een nacht slapen.. En we hebben er gewoon maar 4 uur over gereden terwijl het eigenlijk 6 uur rijden is maar komt omdat het zondag rustig op de weg is. Dus we hadden geluk.. Toen we aankwamen hebben we onze spullen gedropt.. En hebben we daar ook nog lekker geluncht een boterham met ei en kaas.. Zo dat was lekker om weer is kaas te eten.. toen we hadden gegeten zijn we naar Elmina het slavenkasteel gegaan. Dit was echt interassant om mee te maken.. Dat je weet hoe de slavenhandel is gegaan.. En dat je weet dat het ook van nederlanders is geweest. Er waren ook allemaal schriften in de muur die in het oud-nederlands stonden dus dat was wel leuk om te zien en ook het te kunnen lezen.. We hadden een gids bij ons en die vroeg aan ons toe hij het verteld had of het juist was wat die gezegt had omdat wij het konden lezen.. Echt super grappig.. Kan je gewoon nog een beetje meepraten.. Maar aan de andere kant is het ook wel kut om te weten dat nederlanders zo zijn geweest met de slavenhandel.. Er was namelijk ook een zelf voor blanken en daar kwam gewoon frisse lucht bij enzo.. En er was dan een cel voor Ghanese en daar kwam geen lucht bij dus daar is iedereen in dood gegaan.. En in die andere dus niet..
Toen we dat allemaal hadden bekeken zijn we nog even de markt op gelopen maar dat was niet zo heel intressant verkochten ze alleen maar vis. En het stonk zo erg dat ik bijna over mijn nek ging.. En daarna zijn we weer terug gegaan naar Ko-sa beach.. Toen we daar aankwamen hebben we lekker onze bikini aangetrokken en zijn we op het strand gaan liggen en lekker in de zee gezwommen.. En natuurlijk weer lekker een kleurtje rijker.. Daarna zijn we naar ons huisje gegaan waar we sliepen en zijn we even lekker gaan uitrusten.. En toen rond 6 uur zijn we naar het restaurant gegaan om lekker te eten.. Toen ik eerst nog even buiten kwam de ober naar mij toe om te vertellen dat de octopus die ik best had er niet was.. Dus moest ik jammer genoeg maar weer iets anders bestellen.. Maar toen heb ik kipfilet in championensaus besteld en dat was ook heel lekker.. Maar ja dat is best logische als het van nederlanders is.. Toen we lekker gegeten en gedronken hadden zijn we weer terug naar het huisje gegaan waar we sliepen. Om te gaan slapen want morgen moeten we er weer op 6 uur uit.. Want Astrid en ik gaan naar de touwbruggen toe..

Maandag 5-12-2011
Vandaag ben ik om 6 uur uit me bed gegaan om samen met Astrid naar de touwbruggen te gaan.. Dus wij ons klaar maken om weg te gaan.. Toen we gisteren avond nog naar de taxichaffeur liepen lag die al te slapen.. Dus moesten we maar hopen dat die nu al wakker was.. Maar gelukkig was dat ook zo.. Eigenlijk wisten we dat stiekem wel want alle Ghanese staan vroeg op.. Dus toen we daar kwamen was die zijn auto stof vrij aan het maken en zijn auto was een beetje nat omdat het koud was geweest vannacht.. Dus moesten we nog even wachten.. En toen we weg wouden gaan kreeg die de auto weer niet gestart.. En dat was gisteren dus ook al toen we naar Elmina gingen.. Maar ja gelukkig is het allemaal weer goed gekomen.. En zijn we naar de touwbruggen gereden.. Toen we daar aankwamen moesten we nog even wachten omdat we om 9 uur pas naar boven konden lopen.. Dus zijn we nog even in het souvenirswinkeltje gaan kijken en het museampje.. En daarna konden Astrid en ik naar de touwbruggen gaan.. Ik had het eigenlijk een beetje anders verwacht.. Maar alles touwbruggen waren gewoon aan elkaar en ik had meer verwacht dat ze gewoon los waren en dat je gewoon een heel pad moest wandelen en daar dan af en toen een brug tussen.. Maar dat was jammer genoeg niet zo. Maar ja het was wel leuk om mee te maken dat je overbruggen loop die rond de 30m hoog zijn.. En dat je dan zo lekker naar beneden kan kijken en mooi de natuur kan zien.. Echt geweldig om een keer mee te maken.. Toen we alle bruggen hadden gehad zijn we weer naar beneden gelopen.. en zijn we in de taxi gestapt om terug te gaan naar Ko-sa beach. Omdat daar Judith en Ilse nog waren.. Want die waren niet mee gegaan omdat ze dit ook met hun ouders gaan doen.. Maar tis kei stom want we hadden 2 keer aan de taxichauffeur gevraagd om Ilse en Judith op te halen maar hij luisterde gewoon niet of begreep het nie dus beetje vaag.. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn we naar huis gereden toen we vlak bij accra kwamen stonden we in de file.. Het was weer een doordeweekse dag dus druk op de weg.. Dus de terug weg duurde een stukkie langer.. Maar ja toen we thuis kwamen hebben we ons even snel omgekleed en heeft de taxichauffeur ons allemaal met Sanne (coach), Shannen, Desiree en Sanne erbij ons naar Jessica en Jeroen gebracht.. Want daar gingen we lekker barbequen op een sinterklaas avond.. Dus dat is wel leuk om mee te maken want dat gebeurt niet vaak dat kan.. En hebben we lekker worstjes en kippetje op enzo.. Had eigenlijk wel een lekkere spare rip verwacht maar ja helaas dat hadden ze niet, dus viel me wel weer een beetje tegen.. Maar ja het was gezellig en daar ging het voornamelijk om..
En dat was het dan denk ik wel al weer.. Ow ja Jeroen en Jessica hadden ook nog een rijmpje gemaakt.. En hadden nog cadeuatjes voor hun kinderen..
Groetjes..

• 08 December 2011 - 20:34

Paul Bartman:

Hallo Xaviera ,

Die slaven situatie was toen normaal. Men wist niet beter.
    Toch een stuk Nederlandse historie in Afrika.
    Maar rassenrellen in de Verenigde Staten zijn , in vergelijking met de slaventijd, toch nog niet echt lang geleden.

Dat zijn grote afstanden in Ghana !!
    Gelukkig hadden jullie wind mee zodat de reis slechts vier duurde i p v 6 uur !!hahaha
    Breda-Parijs = 4 uur rijden.

Die touwbruggen heb ik via travel channel gezien en dat is toch veel veiliger !!!
    Inderdaad het is een prachtig uitzicht.
    Je moet echt geen hoogtevrees hebben om daar overheen te lopen.
    Had jij geen last van het heen en weer gaan van die touwbruggen. ?

Xaviera , het allerbeste en tot hoors,
    Paul.

• 08 December 2011 - 22:08

Mama:

Wat een gezellig week end hebben jullie gehad, veel gedaan en gezien. Slavenkasteel, wel gaaf om dat eens te zien, en oud Nederlands lezen is best moeilijk. Ja de Nederlanders zijn niet aardig geweest in die tijd voor de Ghanezen.
    Oh wat eng die brug, ik zou daar echt niet op durven, en lekker wiebelen zeker, zo hoog brrrrrrrr.
    Moet er niet aan denken.
    Gezellig zo sinterklaas vieren, lekker warm en wij maar koud hebben!

Geniet nog tot de volgende keer,