Onze reis verder.. Met een piep einde. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Xaviera Bicker - WaarBenJij.nu Onze reis verder.. Met een piep einde. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Xaviera Bicker - WaarBenJij.nu

Onze reis verder.. Met een piep einde.

Door: Xaviera Bicker

Blijf op de hoogte en volg Xaviera

22 December 2011 | Ghana, Accra

Maandag 19-12-2011, Dinsdag 20-12-2011 en Woensdag 21-12-2011
Vandaag waren we al vroeg op gestaan om op safari te gaan.. Toen we aankwamen bij de safari office was een man alles aan het uitleggen over wat we wel en niet mochten doen enzo.. Wij zijn toen met een jeep het safaripark in gegaan en het leuke was er waren nog meer nederlanders dus toen hadden we een jeep vol met nederlanders.. Nou ja bijna dan want er zaten ook ghaneese bij.. Maar dat was wel heel erg leuk.. Shannen en ik en nog 2 ander zijn op het dak van de jeep gaan zitten. Zo konden we het beter zien allemaal. Dat was wel leuk om te doen zeg alleen wel koud.. Maar ja dat heb je er wel voor over om diertjes te zien.. Tijdens de jeep safari hebben we aapjes, herten, antilopers en krokodillen en nog een paar vogels gezien.. Maar helaas geen olifant.. Al waren we daar eigenlijk voor gegaan.. Dus we waren een beetje verdrietig omdat we geen olifant hadden gezien.. Maar onze gids vertelde dat als we bij het zwembad een olifant straks zien gaan we nog een keer naar benenden om te kijken.. Want bij het zwembad kan je naar beneden kijken op een deel van de safari en daar is een waterplas waar de olifanten komen drinken.. En ja hoor wij hadden net ontbijt besteld en was het zo ver er was een olifant gekomen.. Dus wij snel ons ontbijt op eten en waren andere mensen naar de gids gegaan zodat we naar beneden konden.. En daar gingen we daan achter de olifant aan.. En vet dat dit was gewoon een olifant op 5 meter afstand gestaan.. Of zelf dichterbij.. En natuurlijk hebben we veel foto`s gemaakt enzo.. Dus die volgen vanzelf nog.. En toen waren we weer helemaal happy dat we een olifant hebben gezien.. Toen we klaar waren met de wandelsafari hebben we nog even lekker gezwommen..Maar eerst heb ik mijn zussie nog gebeld want die is vandaag jarig.. En daarna gingen we zwemmen., Nou ja zwemmen kan ik het niet noemen want het water van het zwembad was eigenlijk echt te koud om te zwemmen dus hebben we er ingestaan om af te koelen..
Daarna hebben we nog even middag eten op en zijn we weer verder gegaan met onze reis..
Dit keer gingen we met een nederlandse vrouw en een ghaneese man mee naar Wa. Want hun gingen daar naar toen om nijlpaarden te zien en daar kan je dan ook slapen en dan komen de nijlpaarden onder je liggen, want je zit dan in een soort van boomhut.. Maar eerst moesten we met de taxi naar een dorpje vlak bij Mole.. En daar zouden we dan met een tro-tro naar wa gaan.. Maar toen we daar aankwamen.. Was het helemaal geen tro-tro maar een truk met een bak achter op waar 2 bankjes van houten planken instonden en ja.. Niet echt om uit te leggen moet je maar op de foto kijken.. Maar omdat hij al zo vol zat kon ik niet meer zitten en moest ik gaan staan.. Maar ja omdat in ghana de wegen niet echt heel goed zijn.. Kwam ik telkens met mijn been tegen een stang aan dus heb nu een dikke groen/blauwe plek op mijn been..
Maar de ervaring is wel leuk om zulke dingen mee gemaakt te hebben. Is toch anders dan in nederland.. Toen we aankwamen in het dorpje bleek het niet eens wa te zijn we moesten we daar nog een tro-tro vinden om naar wa te gaan.. Maar omdat het al half 6 was en het dorpje waar je de nijlpaarden kan zien niet verlicht is konden we daar niet meer naar doe gaan.. Jammer genoeg dus weer onze plannen in de war.. Maar ja niks aan te doen en dat weet je nu onderhand al wel dat je niet echt een planning kan maken. Maar de camera van de nederlandse vrouw was vol dus moest de foto`s op usb zetten.. Maar omdat de computer hier super langzaam zijn.. Gingen wij alvast maar naar Wa toe.. Dus zaten we in de tro-tro maar omdat die niet vol zat ging die opeens niet meer rijden dus iedereen er uit en reed die weg.. Echt raar maar de tro-tro rijden vaak pas als die helemaal vol zit.. Dus wij weer uren staan wachten op een tro-tro of taxi.. Op een geven moment ging een ghaneese man ons helpen met vervoer regelen.. En toen kwam er een auto aan. En die man vroeg of wij mee mochten rijden.. Dus ging hij zijn auto opruimen zodat wij mee konden rijden naar Wa.. Dat was echt aardig van die man en die heeft ons ook nog bij een geast house afgezet waar we dan konden over nachten en de volgende dag kwam die ons ophalen om naar het tro-tro station te brengen om naar het dorpje te gaan enzo.. Dus hij was echt aardig en hielp ons echt goed.. En we hadden ook een lekkere warme douche bij het geast house.. Aah wat was dat lekker man naar 3 maanden een koude douche ongeveer..
Maar ja de volgdende dag dinsdag werden we dus opgehaalt door de man en zijn we met de tro-tro naar het dorpje gegaan om de nijlpaarden te zien., We waren al rond 6 uur klaar om weg te gaan. Maar kwamen we aan bij de tro-tro en moesten we weer is wachten tot die helemaal vol was dus ja dat duurde wel weer een uur.. Maar ja gelukkig wij aangekomen bij het dorpje en hup naar de nijlpaarden toe.. Toen we aankwamen bij het kantoor om naar de nijlpaarden toe te gaan hebben we geregeld dat we met een tro-tro naar de nijlpaarden gingen zodat het allemaal niet te lang duurde enzo.. Dus wij met de tro-tro naar het water toe.. De zwarte volta rivier. Daar namen we een kano bootje om het water op te gaan en de nijlpaarden konden zien.. Omdat het hier nu een soort van winter is en het water laag staan hadden we veel kans om nijlpaarden en ja hoor daar waren ze dan 8 stukjes.. Toen we aankwamen renden ze snel het water in.. Echt leuk om dit allemaal te zien hoe die dieren hier in de natuur leven veel leuker dan dat je ze ziet in een dierentuin.. En daar natuurlijk ook weer foto`s van gemaakt enzo..
En toen we klaar waren zijn we weer terug gegaan naar Wa want eigenlijk wouden we nog naar Paga gaan om krokodillen te zien en op te zitten en te aaien.. Maar dat was rond de 4 uur rijden en dan zouden we misschien pas donderdag thuis zijn en Shannen en Sanne die gaan zaterdag al naar huis dus dat hadden we maar niet meer gedaan.. Maar het was ook heel dom van ons want eigenlijk zouden we de nijlpaarden in Bui gaan kijken en niet in Wa maar ja.. Zo zie je maar dat je hier niet aan een planning kan houden..
Dus toen zijn we maar terug naar wa gegaan om naar een hotel te gaan en lekker te gaan zwemmen en eten enzo.. Want ja we hadden nog helemaal geen ontbijt en middag eten op en het was toch al weer 3 uur ofz..
Dus toen we in Wa waren kwammen we onze taxichauffeur weer tegen en heeft hij ons naar een hotel gebracht.. Maar het stomme is hier in Wa hebben ze dus helemaal geen zwembad dus wij al een beetje balen maar ja eten en even opfrissen was ook wel goed.. Toen we bij het hotel kwammen hebben we eerst even lekker gegeten en daarna hadden we gevraagd of we even mochten douche want we hadden nog een lange terugreis te gaan.. En dat mocht gelukkig tegen een kleine vergoeding.. En toen we klaar waren had het hotel een taxi voor ons gebelt zodat we naar de bus konden om naar accra te gaan.. Toen we daar waren was onze prive chauffeur nog even gekomen om afscheid te nemen enz.. En zijn we met de bus eerst naar Kumasi en daar moesten we over stappen in een anders busje naar Accra.. Nou nou wat hebben we gereist zeg.. Wat een avondtuur allemaal met die bus reis.. En dan ook nog wild plassen omdat je heel nodig naar de wc moet maar er geen is.. Maar ja hier is dat toch heel normaal en krijg je daar geen bekeuring voor.. Maar uiteindelijk zijn we woensdag ochtend terug aangekomen in Accra en hebben we nog in de shoppingmall boodschappen gedaan en nog even lekker geontbeten.. En daarna zijn we richting huis toe gegaan.. Want Sanne die had allemaal al gebeld dat we zo snel mogelijk naar huis moesten komen enzo omdat we de school opdrachten moesten aflaten teken enzo.. Maar toen ik thuis kwam was dat dus helemaal niet het geval en had Sanne onze coach mij zus aan de telefoon.. Toen gaf ze de telefoon aan mij en hoorde ik pas dat mijn broer sinds maandag vermist is.. Dus ja dat was wel heel erg schrikken.. En ik had het in de bus al over gehad met Shannen dat ik vond dat Sanne heel raar deed en dat ze normaal gesproken nooit zo is en dat er iets aan de hand moest zijn.. Maar Sanne zei dat er niks was maar dat kwam alleen maar omdat ze mij het niet wouden laten weten als ik nog een lange bus reis te gaan had.. En sanne en mijn zus die waren allemaal al aan het regelen voor een vliegticket en een taxi naar het vliegveld enzo.. Gisteren heb ik ook nog even met mijn ouders geskype en toen had ik eigenlijk pas door wat er echt aan de hand was.. Toen ik mijn zus aan de telefoon had toen ze het vertelde ., schrok ik heel erg maar had het nog niet echt door wat er precies allemaal aan de hand was omdat, het gewoon zo ver weg is en ik niks kan doen enz.. Maar nu dat ik weet dat ik morgen naar huis ga.. Wordt ik toch wel een beetje bang met het idee dat het niet goed is enz.. Maar het is gewoon afwachten op nieuws en overal staat het in de kranten enzo.. En ze zijn druk bezig met het zoeken enz.. Maar denk dat jullie daar wel iets van mee hebben gekregen..

• 23 December 2011 - 01:17

Mama:

Dikke knuffels voor de terug reis.